Durban (2)

27 oktober 2013 - Durban, Zuid-Afrika

Het is even een tijdje geleden dat we wat hebben geschreven. Dit betekent niet dat we niets beleefd hebben maar wel dat een internet connectie niet overal vanzelfsprekend is J

We hebben een aantal schooltjes in de townships bezocht. Vanuit de gemeente City Hill worden er zes schooltjes gesponsord.  De gemeente probeert er voor te zorgen dat de kinderen voldoende kleertjes hebben en dat er  voldoende speelgoed is om mee te spelen. Op deze schooltjes wordt Christelijk onderwijs gegeven.

Vanaf de locatie waar wij verblijven is het nog geen tien minuten rijden naar  de town ships. De omgeving veranderd snel van een nette snelweg naar slechte wegen in de townships. Er lopen veel mensen op straat, ook zien we kinderen spelen die eigenlijk op school horen te zitten. De ouders van deze kinderen zien het belang van  onderwijs niet in en vinden het daarom niet nuttig om hun kinderen naar school te sturen.

We bezoeken vier van de zes schooltjes. De schooltjes zien er verschillend uit. Eén van de schooltjes ziet er zo slecht uit dat we ons afvroegen hoe dit mogelijk was. De vloerbedekking was erg vies, de kinderen zagen er niet echt verzorgd uit en er waren veel kinderen in een klein gebouwtje (baby’s, peuteters en kleuters). Voor de twee juffen dus erg druk. Het antwoord was dat dit een heel arm gedeelte van de townships is. De ouders willen/kunnen niet betalen voor onderwijs. Dat betekent dat er maar weinig geld binnenkomt om de school te onderhouden.  De juffen die hier werken verdienen zo’n 500 rand per maand, dat is nog geen 50 €

Na een week City Hill church en omgeving, gingen we verder naar de volgende church in Durban. Dit was de Red Point church. Hier hebben we weer veel gezien en geleerd.

Lea en Ruben konden een paar ochtenden naar de pre primairy school. Dit schooltje stond naast de kerk. Hierdoor hadden Jw en ik tijd om samen wat te doen, dit was fijn! De kinderen vonden het ook wel lekker om weer even naar school te gaan.

Zondags zijn we naar een gemeente geweest die sinds tien weken bestond. In dit gedeelte van Durban waren drie huisgroepen vanuit Red Point chuch. In totaal waren dit zo’n 35 mensen. Vanuit deze drie huisgroepen is nu een nieuwe gemeente ontstaan (Inmiddels 50 mensen). De side wordt geleid door een jong, pas getrouwd stel. Het was gaaf om hier te zijn! Het voelde een beetje aan als de EGDW vijf jaar geleden. Voor hun bemoedigend om te horen hoe een gemeente in vijf jaar kan groeien!

Ook hebben we een weeshuis bezocht. Op dit moment verblijven daar drie kinderen van 0 tot en met zes jaar. De kinderen wachten op adoptieouders. Het weeshuis is een onderdeel van Red Point church. Het weeshuis zag er ook mooi uit. Er is veel ruimte om te spelen, vrolijke kleurtjes en goed speelgoed. Je kon zien dat de mensen die hier werkten echt een groot hart voor de kinderen hebben.

Verder hebben we een hele gezellige tijd gehad bij de familie Campbell in Durban. Hier hebben we ook Lea’s verjaardag gevierd. Lea heeft een hele leuke verjaardag gehad en ze is goed verwend met cadeautjes en veel snoep en taart.. Een Afrikaanse traditie is dat je al je eten en lekkers tegelijk op tafel zet. Hier hebben we ons maar aan geconformeerd (Met groot succes, alles was in een mum van tijd op..:)). S’Avonds gingen we uit eten bij de Spur met de familie Campbell. Leuke traditie van de Spur is dat ze met al het personeel zingen voor de jarige (zie filmpje).

Afgelopen woensdag zijn we vertrokken naar Ballito. De eerste twee dagen verbleven we in een groot huis. Net toen de kinderen in bed lagen ging het alarm af (Jw had het buiten alarm er op gezet). Hard en indringend, vijf minuten later stond de security op de stoep. Het hele huis werd gecontroleerd, geen inbrekers te vinden. De man van de security vertelde ons nog wel dat er regelmatig in dit huis ingebroken wordt. Niet echt fijn om te horen, ik vond het maar een eng huis. De tweede avond begon het alarm weer om de haverklap te loeien. Vijf minuten later alweer de security op de stoep. Geen fijn gevoel, de security gaf aan dat er problemen waren met het alarm en gaf ons het advies om een hotel te boeken. Alarm off en slapen gaan was geen optie, de security raadde dit ten strengste af en dat leek ons ook niet goed. We hebben om 22.00 uur s’avonds de waardevolle spullen gepakt en zijn naar een hotel gegaan. Heerlijk geslapen. De volgende dag gingen we op zoek naar een nieuw verblijf. En die hebben we gevonden. Op een beveiligd vakantiepark. Dit voelt een stuk prettiger en nu kunnen we ons gelukkig weer ontspannen.

1. Bea:
    27 oktober 2013
    ik sta er versteld van/prachtig allemaal en erg indrukwekkend/geniet ervan en super wat jullie allemaal doen!!
    groetjes Bea
  2. Fam. Klasens:
    28 oktober 2013
    Hoi Jan Willem en Marjan,
    Weer goed om te lezen. Fijn dat er zo snel een vervangend onderdak was.
    Sjonge het is maar goed dat jullie bijhouden wat je bezoekt aan projecten en kerken, anders vergeet je de helft als je een paar weken verder bent.
    Hartelijke groeten van ons