Durban

11 oktober 2013 - Durban, Zuid-Afrika

Bedankt allemaal voor de vele reacties en het meelezen, geweldig! Hieronder een nieuw verslagje....

Woensdag 9 oktober zijn we gearriveerd in Durban! Wat een verschil.. Van het droge Johannesburg en Pretoria naar het groene Durban. Het klimaat in Durban in sub-tropisch. De lucht is meer vochtig dan in Pretoria, het voelt dus warmer aan. Het lijkt wat meer op de Nederlandse zomer ( de zomer dat de zon schijnt:).

In Durban zijn we de eertse week te vinden in City Hill Church. City Hill Church ligt aan de rand van Durban. Vanuit deze kerk zijn er in de laatste jaren 9 andere kerken geplant of overgenomen, allemaal in Durban. Dit gaat ook gemakkelijker in een stad met 3,5 miljoen inwoners.

Donderdag hebben we een rondleiding gehad in de kerk. Daarna veel gesproken met de mensen die over de kinderministry gaan. De kerken die we tot nu toe hebben bezocht schrijven hun eigen materiaal. Voorheen gebruikten ze allemaal Amerikaans materiaal. Dit was vooral voorzien van veel entertainment en weinig Woord. Omdat ze al vroeg een basis willen leggen schrijven ze nu hun eigen materiaal.

Vanmorgen zijn we naar een side geweest, een kerk geplant uit City Hill Church. De kerk is gelegen in één van de gevaarlijkste wijken van Durban. De foto's geven een kleine impressie. Het is niet een voudig om daar foto's te nemen, het is beter de waardevolle spullen uit het zicht te houden.

Overal in de straat lagen mensen in boetiekjes te slapen, mensen hingen ( onder invloed ) rond op straat en sommigen zochten eten in vuilnisbakken. Te midden van dit geheel staat dan opeens een kerk, wel achter prikkeldraad natuurlijk!

De pastor is een enthousiaste man met een hart voor deze wijk. De kerk staat er nu 3 maanden en telt al 100 leden. Er gebeuren veel wonderen en mensen vinden het geweldig om de diensten te bezoeken.

Nadat we vertrokken, reden we door naar het strand, dit was maar 500 meter. Durban lig aan de Indische Oceaan dus het water is heerlijk. De golven zijn hoog en de bodem is zand zand en nog eens zand, geen rotsachtige bodem dus. Lea en Ruben vonden het geweldig om te 'zwemmen' in de golven en wij nauurlijk ook!

Morgen gaat Marjan naar een vrouwendag van de kerk..  Ik ga met de kinderen... moch je een suggestie hebben post hem dan !

1. Pap en mam tb:
    11 oktober 2013
    leuk verhaal!!
  2. Gerda Meijdam:
    11 oktober 2013
    Hey luitjes
    Mooi om jullie verhalen te lezen
    Fijn dat jullie het fijn hebben en de kids ook. Lekker Genieten nog. En de groetjes van ons.
  3. Geert:
    Dag

Jullie reizen in een land met voor Nederland onvoorstelbare afstanden en inwoneraantallen!
    De tijdzone is ongeveer gelijk; de seizoenen tegengesteld: geniet van het mooie weer, in Nederland is de herfst nu echt begonnen; regen, wind, somber en grijs! Vandaar dat over 1 week de herfstvakantie begint!!

Tot ziens

Geert
  4. Rosalie:
    13 oktober 2013
    Toppertjes! Hoe was de vrouwendag? Liefs..
  5. Pap en mam tb:
    13 oktober 2013
    Jullie maken veel mee hoor, prachtig! Was de vrouwendag leuk? En wat deed JW met de kids?? Hebben de kids hem kunnen vermaken met spelletjes enzo?
    enne.. dan nog even, er staat bovenaan de reacties een reactie van mij: leuk verhaal... maar dat schreef ik toen je er 1 regel op had staan, namelijk dat het verhaal nog komt.. even ter verduidelijking.. t lijkt nu een wat knullige opmerking...
    Liefs!!!
  6. Jan Willem Oosterhuis:
    13 oktober 2013
    Rosalie & mama.. Het was heel leuk! Jw is naar het strand geweest met de kinderen en Sem (Woont in dit huis). Ze hebben zich goed vermaakt. Lfs
  7. Henk&Jannie:
    16 oktober 2013
    Hallo buurtjes,
    Veel plezier, wij hopen dat jullie een leerzame reis hebben in Zuid Afrika.
    Leuk van jullie te lezen en te zien.
  8. Sjenet:
    19 oktober 2013
    Hee Marjan,
    De vraag over de vrouwendag heb je nog niet beantwoord... Daar ben ik natuurlijk ook wel benieuwd naar, haha.
    Wat beleven jullie daar mooie dingen zeg, wauw!
    groetjes uit huizepruijs
  9. AJ en INa:
    19 oktober 2013
    Hoi Marjan en Jan Willem en Kids
    we lezen met veel plezier jullie reisverhalen, wat maken jullie veel leuke en bijzondere dingen mee.
    vanuit Bergentheim de hartelijke gr.AJ en Ina
  10. Gerry:
    23 oktober 2013
    Vandaag een bijzondere dag voor jullie...van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Lea. Een mooie Afrikaanse verjaardag vandaag!
  11. Pieter en Yvonne de Bruin:
    24 oktober 2013
    Hoi Jan Willem en Marjan,
    Wat een herinneringen zullen jullie straks hebben. Werkelijk een reis om nooit te vergeten. Mooi om jullie te kunnen volgen.
    Gods zegen toegewenst
    Pieter en Yvonne
  12. Fam. Klasens:
    26 oktober 2013
    We genieten van jullie verhalen, geweldig wat jullie meemaken!
    We wachten met spanning op de volgende
  13. Eelke Pals:
    26 oktober 2013
    Even voorstellen: Ik ben een broer van je opa. Wij spraken elkaar nog toen opa 80 jaar werd en daarvoor eens over je belangstelling voor de mariniers.
    Gisteren waren wij ( Tineke en ik) bij je opa en hij vertelde over jullie reis. Dat wekte bij ons belangstelling. Via je vader kreeg ik jullie adres. Ik hoop je vervolgbrieven te lezenEen goede tijd onder Gods zegen