Joburg

22 september 2013 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Weer een nieuw verhaal.. Op dit moment zeer geinspireerd om te schrijven omdat we een geweldige week hebben gehad en een geweldige zondag!

Zoals ik eerder al noemde hebben we een druk programma. We hebben meetings en we lunchen/eten met veel mensen, but we enjoy it a lot!

Lynor, zij verblijft bij ons in het huis en ze is echt een prachtvrouw! Ze vroeg of we het fijner vonden om alleen met ons gezin te zijn maar we zeiden tegen haar dat we het juist heel fijn vinden dat ze bij ons verblijft. Het is heerlijk om even met haar te kletsen en te relativeren. Voor de kinderen is ze een soort oma en vanavond heeft ze op onze kinderen gepast en heeft ze naar bed gebracht en dit was geen probleem.. heerlijk!

Vanavond was the big evening..  We hadden er zin in! We kregen de kans om ons zelf goed voor te bereiden. Ik (Marjan) heb een prestentatie gegeven over onze gemeente. Onze gemeente is een vrucht van Cornerstone en toen de foto van Gert Joop en Debbie in beeld kwam, volgde er een luid applaus.. :). Gert Joop en Debbie zijn namelijk de medeoprichters van Cornerstone en veel mensen hier kennen hun. Ik liet nog een aantal foto's zien van onze gemeente en van Hardenberg maar ook één van Jan Willem & mij op fiets met de kinderen, dat is voor hun heel bijzonder want zij kennen geen fietsen zoals wij dat kennen.

Voordat ik mijn presentatie deed heeft JW zijn preek gehouden en dat alles in het Engels (ik ook btw). Er was een tranlater maar die waren we nagenoeg niet nodig. Jan Willem redt zich erg goed in het engels, ik iets minder maar dat zorgt ook voor een stukje ontspannendheid omat ik bijv zei: kindshoe maar ik bedoelde childshoe..:)  Vanuit de zaal kregen we veel support, ze vonden het geweldig om te horen hoe het gaat met de kerk in Nederland!

Iedere zondag zijn hier twee diensten, één in de ochtend en één in de avond. In de ochtend is het in de grote zaal en in de avond is het meer intiem en vindt de dienst plaats in een kleinere ruimte. Er zijn dan ook veel minder mensen,  zo'n 200 denk ik. In deze dienst mochten wij bijdragen.

Wat voor ons bijzonder is om te zien, is dat de leiders (oudsten) hier gemiddeld veel jonger zijn dan in Nederland. Het is hier heel normaal dat jonge mensen spreken maar ook leiding geven aan een gemeente of zelf een gemeente starten, ze worden dan uitgezonden.

Maar wat het meest bijzondere is dat is dat ik op dit moment met m'n rug tegen de verwarming aanzit. Het is hier namelijk freezing cold. Nooit gedacht dat dit nodig zou zijn in Afrika.. :) :)

Liefs Marjan

1. Janneke Meerlo:
    23 september 2013
    lieve Marjan en Jan Willem ,dank je wel voor al die mooie reisverslagen en ik ben heel blij dat jullie een geweldige tijd hebben in Afrika . En zo gezegend worden!!
    Wens jullie nog een heerlijke tijd toe en Gods zegen !
    Groetjes Janneke
  2. Sjenet:
    23 september 2013
    Ha avonturiers,
    Wat een verhalen weer, gaaf! Leuk om zo al die mensen te ontmoeten en te weten dat je één bent in Christus. Geniet er vooral van, wij genieten mee door jullie verhalen. Ook leuk om iets te zien/lezen over de roots van GertJoop en Debbie.
    liefs uit Hardenberg uit huizepruijs
  3. Annemiek:
    24 september 2013
    Hey lieve Jan-Willem, Marjan en kids, wat fijn om te horen dat het allemaal zo goed gaat met jullie. We volgen de verhalen op de voet en genieten ervan. Gods nabijheid toegewenst.
    Max en Annemiek
  4. Wilko en Henny:
    25 september 2013
    Weer fijn om jullie verhalen te lezen, super hoor wat een ervaringen.. Geniet ervan, en doe de groetjes !

Liefs van de Hofsinkies
  5. Kris:
    26 september 2013
    Ik vind het geweldig dat jullie aldaar een gezegende tijd met elkaar mee mogen maken. Hartelijke groeten en God's zegen.
  6. Evert-Jan:
    5 oktober 2013
    Ben blij te horen dat het goed gaat with your English - next blog in English please!